آموزش عیب یابی رایانه
در این پست قصد داریم برای شما از راههای عیب یابی رایانه مطالبی را برای شما بازگو کنیم تا شما به عنوان یک کاربر روزمره رایانه بتوانید تا حدودی از رایانه معیوب خود رفع ایراد کنید. زمانیکه متوجه میشوید رایانه شما به مشکلی برخورده است قطعا زمانی است که یا وارد ویندوز نمی شود و یا اصلا به مرحله وارد شدن به ویندوز نمیرسد چه برسد به اینکه بخواهد وارد این محیط نیز بشود.اگر رایانه شما به مرز وارد شدن به ویندوز می رسد ولی در نهایت وارد ویندوز نمیشود چاره آن ریپیر ویندوز یا همان تعمیر ویندوز است که از این بحث خارج است و در بحثهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.

آموزش عیب یابی رایانهtype="button">

بحث ما در مورد زمانی است که سیستم یا روشن نمیشود و یا به مرحله ای نمیرسد که بخواهد وارد نصب ویندوز شود. اینجا می باید ابتدا به عیب یابی رایانه بپردازیم. یعنی سیستم را از لحاظ سخت افزاری بررسی کنیم.در ادامه مراحل زیر را برای شما شرح می دهیم:

1- ابتدا سیستم خود را راه اندازی مجدد کنید. این سیستم در بعضی مواقع جوابگو می باشد اگر هم جواب گو نبود بهر حال میتواند به کاربر کمک کند که سیتم در چه مرحله ای استپ میکند.

2- اگر سیستم شما وارد محیط ویندوز می شود ولی همچنان دارای مشکل است سعی کنید وارد Safe mode شده و سیستم خود را با یک آنتی ویروس قوی به طور کامل اسکن کنید.

3- همانطور که می دانید مرحله ای که سیستم راه اندازی می شود را Power one self test می گویند که در این مرحله سیستم از لحاظ سخت افزاری تست میشود. شما می توانید با خرید یک کارت Post که قیمت پایینی نیز دارد سیستم خود را باز یابی کنید.

4- ابزارهای اضافی را که به سیستم متصل هستند را قطع کنید. این ابزارها می توانند USB یا هارد اکسترنال و یا حتی پرینتر و اسکنر باشد. سعی کنید سیستم خود را با حداقل امکانات راه اندازی کنید.

5- شاید خیلی غیر حرفه ای باشد که به شما بگوییم صبر کنید. ولی سیستمی که تا دو ساعت قبل بصورت عالی راه اندازی می شد را میتوان یکی ذو ساعت به حال خود رها کرد. این کار در اکثر مواقع باعث می شود که سیستم راه اندازی شود.

6-باز هم اگر وارد ویندوز می شوید و اشکالی در ویندوزتان ایجاد شده است می توانید با ساخت کاربر جدید بعضی از اشکالات ایجاد شده را مرتفع کنید.

7- ممکن است در ویندوز اشکالات جدید بعد از نصب برنامه ایجاد شده باشد. بنابراین با یک نرم افزار خیلی قوی مثل your unistaller میتوانید برنامه مورد نظر خود را حذف کنید.این برنامه کمک می کند اگر فایلهای برنامه در حافظه رجیستری باقی مانده باشد بطور کامل حذف شود.

8- همچنین می توانید از نرم افزارهایی استفاده کنید که رجیستری شما را بطور کامل پاک کند.بعضی مواقع فایلهای موجود در رجیستری مانع از لوذ شدن ویندوز بصورت کامل می شوند.

9- همچنین در بعضی مواقع می توانید اسلاتها و سخت افزارها را برداشته و دوباره جاگذاری کنید.ممکن است اتصال دهنده های سخت افزاری دچار مشکل شده باشند.

10-وضعیت حافظه رم را تست کنید. با نرم افزار Memtest نیز می توانید وضعیت حافظه رم را بررسی کنید.

9-