چهل نکته سخت افزاری جهت حل مشکلات سخت افزاری رایانه

حل مشکلات سخت افزاری|همراه رایانه

 در این مبحث میخواهیم چند نکته راجع به مشکلات سخت افزاری و یا سیستم عامل در خدمت شما کاربر گرامی قرار دهیم.

حل مشکلات سخت افزاری|همراه رایانه

1-از گوگل کمک بگیرید.

هنگامی که با خطاهای خاص و همچنین کدهای مربوط به آنها ربرو میشوید گوگل دستیار خوب و مطمئنی برای شما می باشند. سعی کنید جزئیات را در کنار یکدیگر قرار داده و یا آنها را با علامت + به هم ربط دهید. همچنین برای جستجوی عبارت خاصی آنها را میان " "  قرار دهید.

2- -  کمک خواستن برنامه بازیابی سیستم یا System Restore

این قابلیت ویندوز به شما امکان میدهد تغییرات اخیر درون رجیستر، سخت افزار و نرم افزار رایانه را به حالت قبل برگردانید. این قابلیت هیچ تاثیری روی فایلهای شخصی شما نخواهد گذاشت. بهر حال اگر برای رایانه شما مشکلی پیش بیاید system restor نقطه خوبی برای حل راه حل شما میباشد.

3- Safe mode

با فشردن کلید F8 میتوانید به منوی راه انداز سیستم خود دست یابی داشته باشید. انتخاب safe mode نسخه ای از ویندوز را دارید که درایورهای ضروری و برخی ابزارهای اولیه  وارد ویندوز  میشود هیچ چیز دیگری درون آن لود نشده و ظاهر آن همانند سیستم عامل مایکروسافت در دهه 90 میباشد. همچنین برنامه عیب یابی یا Troubleshooting را اجرا کنید. این برنامه کارآیی بسیار خوبی دارد مخصوصا زمانی که به صورت عادی نمیتوانید وارد محیط ویندوز بشوید.

4-  داغ شدن بیش از حد

چنانچه سیستم شما به طور تصادفی یا ناگهانی قفل میشود و هیچ مشکل نرم افزای یا سخت افزاری خاصی ندارید بهتر است به فکر تهیه یک فن خنک کننده باشید.تا مشکل تهویه سیستم شما حل شود.

5-    روشن بودن قابلیت اسکن لحظه ای
برخی از ایرادات از جمله سرعت عملکرد پایین تا ریستارت های ناخواسته به دلیل حضور موجودات خبیثی مثل ویروسها و سخت افزارها و بدافزارها باشد. بنابراین می بایست آنتی ویروس و برنامههای ضد ویروس و ضد بدافزار همشه به روز باشند. سیستم خود را هراز گاهی اسکن کنید. همچنین دو اپلیکیشن امنیتی بسیار خوب مثل Spybot Search&Destroy  و Microsoft Own safety Scanner در کنار ابزارهای امنیتی باعث میشود با ابزارهای امنیتی قبلی تداخلی نداشتهو در کنار آنها به خوبی کار خواهند کرد.

6-   پارازیت در پس زمینه

همانطور که میدانید در پس زمینه های ویندوز ممکن است برنامه هایی اجرا شود که ما از وجود آنها اطلاعی نداریم. و فقط باعث کندی سیستم شما میشوند.با استفاده از Task manager میتوانید لیست برنامه هایی که از آنها اطلاعی ندارید را در گوگل جستجو کنید. چنانچه گوگل اطلاعاتی در اختیار شما قرار نداده است مطمئن باشید برنامه مناسبی برای سیستم شما در حال اجرا نمی باشد. بنابراین در پنجره Task manager و سربرگ process روی آن راست کلیک کرده و عبارت End process tree را انتخاب می کنید.

7-    استارت آپ انتخابی
ما در مرحله قبلی task manager را بررسی کردیم و برنامه های اضافی  و بدردنخور را نیز با end process tree غیر فعال کنید. همچنین وارد پوشه Start up شده و هر چیزی که درون آن بدرد نخور هست را حذف کنید.

همچنین میتوانید Msconfig را باز کرده و وارد سربرگ  Startup بشویم و گزینه های آن را غیر فعال می کنیم. بخاطر داشته باشید غیر فعال کردن این برنامه تغییری در عملکرد سیستم عامل شما ندارد.
احتمالا متعجب می شوید که چه قدر سرویس های زیادی همراه ویندوز بالا می آیند.

8-   بازیابی فایل ها

زمانیکه  ویندوز فایلی را پاک میکند واقعا  فایل نابود نمی شود و تبدیل به کد 0 و 1  نمیشود.بلکه به سادگی فقط ادرس آنها را پاک  می کند. و آن بخش از فضای دیسک به عنوان فضای خالی علامتگذاری میشود. در صورتیکه هنوز فایل رونویسی نشده و یا با فایل دیگری رونویسی نشده است ممکن است قادر باشید فایلهایتان را بازیابی کنید. یکی از این نرم افزارها Recuva  یکی از بهترین و قدرتمندترین ابزارهای رایگان میباشد.

9-   ویندوز بالا نمی آید

یکی از گزینه های بسیار خوب بازیابی ویندوز safe mode می باشد که در هنگام بوت نشدن ویندوز میتوانید از آن استفاده کنید. یا هنگامیکه ویندوزتان بالا می آید دکمه F8 را فشرده و گزینه last known Good Configuration را انتخاب می کنیم. این گزینه تنظیماتی را که آخرین بار به درستی کار میکرده بازیابی کرده و بالا بیاید. یا حتی میتواند ابزارهای جانبی غیر ضروری از سیستم جدا کنید.ممکن است این ابزار به درستی تنظیم نشده باشید و باعث هنگ کردن ویندوز هنگام راه اندازی بشود.

10-بوق های مادر بورد
در زمان روشن شدن رایانه بدون اینکه مدت طولانی گذشته باشد دستگاه با صدای بوقهای بیب مانندی خاموش شده و ویندوز بالا نمیآید ممکن است مشکل از سطوح پایین تر از سیستم عامل و نرم افزار باشد. مادربردها بر اساس صدای بوق به شما اخطار می دهند که اشکال از چه قسمتی است. در این مواقع به دفترچه راهنمای main board دقت کرده و در صورت نگه نداشتن یک راهنمای آنلاین در سایت کارخانه خواهید یافت.
11- روشن نشدن دستگاه
اگر رایانه یا لب تابتان روشن نمیشود، و مشکل از پریزهای برق هم نیست بهتر است کابل برق دستگاه یا شارژر باتری را بررسی کنید. قبل از اینکه به دنبال پاور باشید کابلهای برق و باتریهای آنرا کنترل و تعویض کنید.

12- فروم ها
زمانیکه به اینترنت دسترسی دارید قبل از اینکه وارد گوگل شوید ابتدا وارد سایت کارخانه سازنده یا برنامه نویسان مرتبط با محصولتان بزنید ممکن است با راه حل و راهنمایی ویژه روبرو شوید.حتی گاهی اوقات برنامه نویس در فروم مرتبط به رفع باگ و ایرادهای پیش آمده می پردازد.

13- بهره گیری از شرکت Microsoft

شرکت مایکروسافت از سیستم هایی که تحت سیستم عامل خودش می باشد سر در آورده و به حل مشکلات آنها می پردازد. بهتر است از ابزار اتوماتیک Fix it شرکت مایکروسافت استفاده کرده و یا از مسیر زیراقدام کنید. و عبارت Troubleshooting را انتخاب کنید.

Control Panel\All Control Panel Items\Action Center\ Troubleshooting

14- پاکسازی رجیستری
چنانچه در رجیستری اتقاق خاصی بیفتد میتواند برخی ایرادات و حتی قفل کردن نرم افزارها و حتی برخی ریستارتهای گاه و بیگاه بشود. بهر حال به هیچ ابزاری نمیتوان اعتماد کرد اما برنامه  های فراوانی در اینترنت وجود دارند که رجیستر را اسکن کرده  و این مشکلات را حل می کنند.

یکی از این برنامه ها Glary Registry Repair می باشد که ایرادات رجیستر را رفع کند. بهر حال ابتدا پشتیبان گیری از فایل رجیستری را فراموش نکنید.

15- نصب دوباره ویندوز

همیشه در آخرین مرحله بهتر است ویندوز خود  را تعویض کنید. زمانی که رایانه و لب تاب با دیسک ریکاوری یا با پرتیشن ریکاوری عرضه می شوند که می تواند دستگاه را به حالت اول خود برگرداند. البته اینرا هم بدانید اطلاعات شخصی خود را از دست خواهید داد . ولی قبل از این کار نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تا اینجا مشکلاتی که بیان شد بیشتر جنبه نرم افزاری داشت اکنون میخواهیم سیستم خود را از نظر سخت افزاری بررسی کنیم.

16- سخت افزارهای خود را روی یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید.

چنانچه سخت افزارهای خود را روی دستگاه دیگری تست کردید و مشکلی نداشت متوجه میشوید که ممکن است اشکال از رایانه شما باشد. بنابراین به دنبال حل مشکل در رایانه خودتان باشید.

17- نصب درایورهای جدید
همیشه سعی کنید به سایت کارخانه سازنده سر زده و درایورهای جدید را نصب کنید. همچنین Firmware های جدید را نیز نصب کنید. فایلهای آسیب دیده  و مشکل دار جایگزین خواهند شد. همچنین سازگاری سخت افزار و نرم افزار بیشتر خواهد شد.

18- بازگرداندن درایورهای قدیمی

چنانچه درایورهای جدیدی نصب کرده اید و سیستم شما دچار اختلال شده است سعی کنید به درایورهای قبلی خود برگردید. به همین منظور Device manager را باز کرده و در لیست موجود سخت افزارهایی که با علامت زرد رنگ مشخص شده راست کلیک کرده Properties را انتخاب کنید و سپس در سربرگ driver گزینه Roll Back را انتخاب کنید.

19-حذف درایورها

چنانچه سخت افزاری به رایانه متصل است و در لیست device manager علامت زرد رنگ خورده است آنها را جدا کرده و مجددا وصل کنید. بدین طریق فرایند نصب را مجددا بررسی می کنید تا اشکال اضاف کردن سخت افزارها برطرف گردد.

20-حافظه Ram دستگاه خود را تست کنید.

ما نمیتوانیم حدس بزنیم که چه زمانی حافظه یا Ram دستگاه شما ممکن است از کار بیفتد. البته این اتفاق به ندرت می افتد. ولی چنانچه مشاهده کردیم سیستم گاه و بیگاه قفل می کند با برنامه های عیب یابی مثل MemTest86 ماژولهای رم نصب شده را تست کنید تا مشکلات آنها را برطرف کنید.

21- تست کردن دیسک سخت

 سیستم های امروزی از سیستم Smart پیروی می کنند این تکنولوژی یعنی هارد دیسک وضعیت سلامت خود را به ویندوز اطلاع میدهند. با نرم افزار HDD HEALTH میتوانید در صورت نیاز به تعویض و جایگزینی به کاربر اخطار میدهد.

22- Windows disk checking

ویندوز هم میتواند دیسک درونی خود را درون خود ویندوز بررسی کند. یکی از این ابزارها راست کلیک روی درایو و انتخاب Properties سربرگ Tools و بعد گزینه Check now می باشد.

23- ایرادهای موجود در نمایشگر

البته بدیهی است بیشتر مشکلات صفحه نمایش به دلیل کارت گرافیک میباشد ولی باز هم نباید از خود نمایشگر یا همان مانیتور غافل شد. در اینگونه مواقع ابتدا کابل مانیتور را بررسی کنید سپس گرافیک On board سیستم را بررسی می کنیم. چنانچه ایراد از مانیتور باشد میبایست مانیتور را به  شرکت خریداری کننده و یا گارانتی منتقل کنیم.

24- بازش کنید.

قبل از اینکه سیستم خود را به کارشناس ارائه دهید ابتدا نگاهی به درون کیس بیندازید البته در زمانی که بدنتان به زمین وصل است و الکتریسیته ساکن ندارید. همچنین رایانه را از برق کشیده ایم.سپس به دنبال اتصالات و پیچ های قطع شده یا شل باشید. هر جا میزان زیادی گرد و خاک جمع شده باشد بهتر است تمیز باشد. البته باز کردن لب تاب به این آسانی نیست. ولی در برخی مدلها به راحتی میتوان به رم و هارد دیسک دسترسی داشته باشیم. لذا اتصالات را بررسی کنید و از سایت کارخانه سازنده نیز کمک بگیرید.

25- پشتیبان گیری

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است هارد شما روزی نابود شده و دیگر امکان بازگرداندن اطلاعات میسر نباشد. بنابراین همیشه یک نسخه Backup یا پشتیبان از فایلهای خود تهیه کنید و درون سی دی یا هارد اکسترنال و یا هر حافظه دیگری نگهداری کنید.

26- بروز رسانی ها

ممکن است برنامه ای که با آن کار میکنید آپدیت جدیدی داده باشد یا برای پشتیبانی از سخت افزار جدید یک بروز رسانی آمده باشد. پس بهتر است وب سایت سازنده را سری بزنید و از جدید ترین بروز رسانی های آن مطلع شوید.البته بسیاری از نرم افزارها قابلیت بروز رسانی را دارند و دیگر نیازی نداریم  که کاربر شخصا آنها را نجام دهد.

27-تصب دوباره برنامه ها

اگر همچنان مشکل رایانه شما حل نشده نرم افزارهای اضافی خود را حذف کرده و دوباره نصب کنید. به این صورت مطمئن میشویم که فایل آسیب دیده یا خرابی روی سیستم قرار ندارد. برای حذف رد پای برنامه های نصب شده از برنامه های Revo unistaller استفاده کنید.

28- حذف پلاگین ها

چنانچه به همراه نصب برنامه ای پلاگین نصب کرده اید ممکن است باعث شود برنامه شما به خوبی باز نشود. با حذف پلاگین ها میتوانید برنامه خود را پاک کنید.

29-اجرای دستور Cleanup

بعضی از برنامه ها هستند که فایلهای موقتی و کش تولید می کنند که باعث تداخل در روال کار نرم افزار میشوند. میتوانید از دستور Disk cleanup استفاده کنید و یا برنامه Cleaner C میتواند فایلهای اضافی و بدون کاربرد را حذف کند.
30- برنامه های ناسازگار

برخی اپلیکیشنها با بعضی برنامه ها سر ناسازگاری دارند این موضوع بیشتر بر سر ابزارهای امنیتی پیش میآید این ابزارها به طور همزمان کاریکسانی انجام میدهند. سعی کنید بطور موقت این برنامه ها را غیر فعال کنید.